Redhead en melkflessen - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van chrissy selten - WaarBenJij.nu Redhead en melkflessen - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van chrissy selten - WaarBenJij.nu

Redhead en melkflessen

Blijf op de hoogte en volg chrissy

06 Februari 2014 | Indonesië, Ubud

Selamat Pagi (goeie morgen, dat is ’t enige wat ik heb onthouden van de onderbeschreven taallessen)

Ik heb hier zo veel indrukken in zo’n korte tijd. Het voelt alsof ik hier nu al een paar weken ben. Ik zal in het kort (ik voel al aan dat dit een 5 pagina lang verhaal gaat worden) proberen te beschrijven wat we zo de eerste dagen hebben gedaan.


Dinsdag hadden dan we onze eerste Balinese taalles. Ik dacht altijd vrij goed talen te kunnen leren, maar ik blijk een minder groot talent te zijn dan m’n verwachtingen. Het lijkt van geen kanten op Nederlands. Zo kun je niet gewoon hoi zeggen, maar heb je hallo voor de ochtend, hallo voor de tijden van 12.00 tot 15.00, hallo voor 15.00 tot 18.00 uur, hallo voor ’s avonds en hallo voor de nacht. In één woord, ellende. Maar ach, de rest heeft er weer hard om kunnen lachen.

In de middag ging de groep in de rijstvelden wandelen. Ik vond het zo jammer dat ik niet mee kon, want ik mocht me gaan inschrijven voor de vakken in Zuid Korea. ’t Zijn uiteindelijk niet precies de vakken geworden die ik wilde. Na 2 minuten zat alles vol, de website viel uit, wifi deed het niet meer, ik werd gek, begon in ’t rond te springen etc. Geen zorgen, er was niemand bij . Uiteindelijk is het Engelse en Amerikaanse rechten (!!!) geworden, acteren, Engels lezen, Engelse presentatie en zo nog wat vakken waar ik zo even niet op kom, maar op het rechten-gedoe na, denk ik dat het wel moet lukken. Maandag is er een tweede ronde en dan probeer ik dat vak nog te wisselen. Hopelijk dan meer succes.


Woensdag had ik weer een Balinese taalles en ik bakte er (natuurlijk) weer niks van. Vragen zoals ‘how old are you’ moesten we vertalen naar het Balinees. Bij de overhoring heb ik maar gewoon ‘nineteen’ geantwoord, haha. Daarnaast leerden we dieren, getallen etc.

De dag ervoor waren twee meiden uit de groep even toe aan wat luxe en hebben ze een nachtje in een soort van luxe bungalow geslapen. Na de taalles vroeg één van de meiden of we zin hadden om bij hun even langs te komen. Zonder zwemkleding of iets voorbereid te hebben zijn we er maar meteen heen gegaan. Eenmaal daar aangekomen waren we niet stil te krijgen. WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! (Nog sorry voor de rustzoekers in de omgeving) Ik had werkelijk nog nooit zo’n mooi huis-bungalow-villa-ding-weet-ik-veel-wat-het-was gezien. Iedere bungalow had gewoon een privé zwembad (nee geen opblaasbadje). Het was echt n huis uit een Hollywood film, zo gaaf! Het plan om ‘even naast het zwembad te relaxen’ was meteen van de baan en iedereen trok z’n kleren uit en sprong in ondergoed het zwembad in. De huurder kwam even kijken wat er allemaal aan de hand was en had ook de tijd van z’n leven… Nu zijn m’n schouders en neus mega rood en m’n benen zijn nog helemaal wit. Achja, ik geef het 3 dagen en dan kleurt het allemaal (hopelijk) wel bij.

’s Avonds hebben we loempia’s gemaakt. Was ontzettend leuk om te doen en heel erg lekker! Dat was eigenlijk het eerste ongezonde eten dat ik hier heb gegeten. Het eten vind ik heerlijk en het is super gezond. We eten in de ochtend droog brood en soms kleine pannenkoekjes (oké, dat is nou ook niet bepaald gezond, maar daar eet je 1, hooguit 2 van), ’s middags eten we rijst met iets van groentes of vis en ’s avonds ook rijst. We eten bijna nooit vlees en erg veel groentes. Tussendoor eet ik de hele dag fruit (’t is zoooooo lekker, ik heb nooit zo’n lekker fruit gegeten!) Maar ik ben dus ook al aardig wat kilo’s afgevallen (denk ik). Iedereen hier trouwens. We hebben maar 1 spiegel die we delen met 8, dus ik moet zeggen dat ik ook vrijwel niet in de spiegel kijk en het moeilijk is om te schatten, maar mijn kleren lijken in elk geval te groeien. Het broekje dat de eerste dag normaal zat, valt nu van m’n kont af als ik er geen riem omheen doe.


Vandaag hadden we allereerst een offer-klas. Hier leerden we hoe we de offers moeten maken (een nietmachine is hier duidelijk nog niet uitgevonden, hier maak je alles aan elkaar vast met rare stokjes). Maar het was echt ontzettend leuk. Ik moet zeggen, ik vind werkelijk alles hier leuk. Zelfs leren zou hier nog een feest zijn tussen de palmbomen in de zon.

In de middag zijn Paulien, Janinka, Marloes en ik nog naar de markt geweest. Dat was zo gaaf, je moet echt proberen om een zo laag mogelijke prijs te krijgen. Janinka is de absolute held in afdingen. Zo heeft ze voor mij een hele mooie jurk geregeld die 500.000 Roepia was (ongeveer 40 euro) naar uiteindelijk 80.000 Roepia (6 euro). Verder heb ik nog een kort broekje, een lange broek en een saron gekocht voor ongeveer samen 10 euro en waarschijnlijk zijn we dan nog afgezet. Ik moet opletten dat ik niet te veel koop, want m’n koffer kan al bijna niet meer dicht!


Sorry als ik trouwens als ik niet reageer op berichtjes. Ik heb het zo druk hier en het is zo leuk, dat ik het helemaal vergeet! Maar ik vind het wel ontzettend leuk om berichtjes van jullie te krijgen, dus ik ga echt m’n best doen om beter te reageren!


Selemat Tidur (goede nacht, ja dit woord heb ik opgezocht) xxxx

  • 06 Februari 2014 - 16:51

    Mam:

    hé meissie,

    Ik wist al dat je ging schrijven dus ben er als de kippen bij!
    Lijkt me ook heel moeilijk om de taal te leren, hoop voor jou geen spreekwoorden en gezegdes.(dat je deze allemaal door elkaar haalt, kun jij niks aan doen hoor...heb je geërfd van mij).
    Blijf je vooral verwonderen over de mooie en leuke dingen meid, het is ook zo speciaal wat je doet en ziet!
    Geniet ervan en ik verheug me nu al op jouw volgende verslag,

    dikke kus, mam


  • 06 Februari 2014 - 18:24

    Noortje:

    Ha Chris,
    Super leuk om te lezen! Je maakt zo veel mee in korte tijd.
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Veel plezier!!
    Xx

  • 09 Februari 2014 - 15:43

    Ome Joep:

    Hoi Chrissy,

    Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en meemaakt.
    Doordat je nu zooooooo gezond aan het eten bent, is het wellicht verstandig om nog enkele broekriemen erbij te kopen op de markt !
    Wij wensen jouw daar nog een hele fijne en leerzame tijd en vergeet vooral niet te genieten. (maar dat zal vast wel lukken!).
    Tot de volgende keer....

    Joep en Bep

  • 12 Februari 2014 - 20:40

    Evert:

    Ha Chrissy,
    als het zo volg krijg ik zin om die kant es op te gaan. Hier lekker Hollands weer, geen palmbomen en geen lekkere loempiaas. (die van de markt tel ik niet mee)
    Kan me helemaal voorstellen dat het super is wat je allemaal meemaakt.
    grtz Evert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

chrissy

Voor twee maanden heb ik animatiewerk gedaan in Frankrijk. Hier heb ik een blog bijgehouden (lees geprobeerd bij te houden). Nu ben ik inmiddels in Bali (mijn blogs naam is zoooo toepasselijk) en daarna vervolgt mijn reis naar Seoul, Zuid Korea. Enjoy!

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 32826

Voorgaande reizen:

25 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: