Weird Koreans and normal me - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van chrissy selten - WaarBenJij.nu Weird Koreans and normal me - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van chrissy selten - WaarBenJij.nu

Weird Koreans and normal me

Blijf op de hoogte en volg chrissy

12 April 2014 | Zuid-Korea, Seoel

For my not-Dutch-speaking friends I met during my trip in Bali and Seoul: The English version follows below.

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties. Ik heb werkelijk helemaal in een scheur gelegen (tante Diniette en ome Evert, hopelijk is alles nog steeds goed in jullie huwelijk, haha). Inmiddels zitten er alweer twee, bijna drie, drukke, maar erg leuke weken er op. Omdat het geld er hier echt uit vliegt, alles is zo leuk en tegelijk zo duur, heb ik hier gezocht (zo klinkt het echt alsof ik er moeite voor heb gedaan, ik kan je vertellen, dat valt wel mee) voor een bijbaantje als Engels lerares. Ik heb niks te klagen met een loon van 18 euro per uur (de leraar schaamde zich voor mijn ‘lage’ uurloon en heeft me een loonsverhoging beloofd) en daarnaast trakteert hij me regelmatig op ’n etentje of koffie. Vorige week maandag was mijn eerste Engelse bijles en ik mocht meteen het zoontje van mijn nieuwe baas bijles geven. Hij is 12 jaar oud en echt het meest intelligente kind dat ik ooit heb meegemaakt. Ik snap daarom ook niet waarom ik hem bijles geef in plaats van hij mij, dat zou veel meer zin hebben.

In deze weken waren er ook een paar (oké iedere dag een paar) leuke uitjes gepland. Niet alleen weerwolven (heuuuj yes woehoeeee) we regelmatig (ik ben nog niet 1x de weerwolf geweest), ook ben ik inmiddels al (eh, bijna) professional pooler, kan ik het pretpark Lotteworld van m’n lijstje afstrepen en is de kroeg hier mijn tweede thuis. Er zijn nu veel (we zijn er maar naar 1 geweest, dus veel is misschien een beetje overdreven) afscheidsfeestjes voor Koreaanse jongens, omdat die op 21-jarige leeftijd verplicht twee jaar het leger in moeten (soms lijkt het hier echt alsof ze 60 jaar achter lopen op Europa). Ook ben ik naar een 4D film geweest met mijn vaste groepje die bestaat uit drie Fransozen (Ludivine, Meava en Paul), één Zwitserse jongen (Florian) (die echt hilarisch is als ie dronken is, zo spoot hij pas wegens ernstige honger een klodder chilisaus (HEEEEET) in z’n mond?!), één Duits/Chinees meisje (Cindy) en twee andere Nederlandse meisjes (Anna en Manon). Ook schuiven Jelle en Danique, een Nederlands stelletje, regelmatig bij ons aan (bij de 4D film niet trouwens). Na een flinke ruzie wie er naast mij moest zitten i.v.m. oorpijn (WAAAAAAAAAAAAAAAAAH, jullie kennen m’n volume), was het zo ver (Anna had verloren trouwens, zij was de (on)geluksvogel die naast mij mocht zitten, arme meid). We gingen naar Captain America, een actiefilm (ja je leest dit goed, ik, Chrissy Selten, ben naar een actiefilm in de bios geweest). De film was slaapverwekkend, maar de 4D effecten waren zo vet (understatement, het was meer te-gek-gaaf-cool-geweldig). Het is alsof je in een achtbaan zit en als er bijvoorbeeld word geschoten, nou dan schiet je zelf ook bijna uit je stoel. Daarnaast wordt er op z’n tijd een plens water in je gezicht gespoten. Dus ik ging helemaal stuk tijdens die film door die effecten.

Toch moet het hoogtepunt van deze tripjes waarschijnlijk nog komen. Een paar dagen geleden heb ik namelijk twee tripjes geboekt! De eerste is begin mei voor 5 dagen ga ik met Maeva, Ludivine, Paul en Florian naar twee grote steden in Zuid-Korea en de tweede gaat naar DE FILIPIJNEN! Eind mei ga ik naar dit paradijs met Paulius, Micheal (die kennen jullie nog niet), Manon, Paul en Florian. Ik heb hier zooooooooooooooooo veel zin in!!

Nu weer even terug naar mijn ‘normale’ leven in Seoul. Ik moet hier nog wennen aan de Koreaanse (abnormale) gewoontes. Zo vroeg een lerares aan mij: “How many blind dates did you have in your life?” Waarop ik lachend antwoordde: “You’re kidding right? Eh Zero.” Ze keek me aan of ik gek was en vertelde me dat ik me daar niet voor hoefde te schamen hoor en gewoon eerlijk mocht zijn. Na een half uur lukte het me om haar duidelijk te maken dat het niet normaal is om met een vreemde te daten in Nederland. Hier is dat DE trend en DE manier om met een jongen te praten (met Koreaanse jongens praten is hier altijd nog een hele opgave, aangezien vriendschap tussen jongens en meisjes hier niet lijkt te bestaan). Nu heb ik m’n buddy zo ver gekregen dat ze voor mij een blind date gaat regelen (HAHAHAHA). Dat gaat nog wat worden.

Wat verder trouwens mega grappig (en tegelijk heel eng) is, is dat stelletjes hier vaak PRECIES het zelfde aan trekken. En dan bedoel ik niet, beiden iets wits, maar dan bedoel ik beiden PRECIES het zelfde T-shirt met PRECIES de zelfde broek en PRECIES de zelfde schoenen en als absolute hoogtepunt hebben ze dan allebei ook nog eens PRECIES de zelfde haarband met een strik erin (waar is het bij die kerels mis gegaan?!).

Deze blog sluit ik af met een mooi feitje. Barbie is in Nederland typisch Nederlands, blond haar, blauwe ogen etc. Dus ik vroeg me ernstig af, is Barbie hier dan zwartharig en heeft ze spleetogen. Nou ik kan je vertellen, helaas. Ze heeft ook hier gewoon blond haar en blauwe ogen, wat ik persoonlijk zelf erg raar vind, maar goed, wie ben ik om er iets van te zeggen.

Al met al heb ik het hier dus nog steeds erg goed naar m’n zin. Ik vind het dan ook totaal niet leuk om te moeten mededelen dat ik officieel over de helft van mijn Bali-Korea-en-nu-ook-Filipijnen-reis ben, want ik heb het hier veeeelste leuk. Jullie horen snel weer van me!



ENGLISH VERSION

First of all, thanks for all the nice comments. I had to laugh so hard. (Aunt Diniette and uncle Evert , hopefully everything is still good in your marriage, haha). Now there past already two (almost three) busy, but very enjoyable weeks by. Because everything is in here is so expensive I searched here (it sounds I really had a hard time to find one, I can tell you, it was pretty easy to find one because my friend from Czech Republic just asked me) for a job as English teacher. I have nothing to complain about it with a salary of 18 euros per hour (the teacher was ashamed of my 'low' hourly salary and promised me a raise) and he also treats me sometimes for a dinner or coffee. Last Monday was my first English tutoring, and my first student was the son of my new boss. He is 12 years old and really the most intelligent child I have ever met. Therefore, I still don’t understand why I give him extra lessons instead of he gives me, that would make a lot more sense.

In these weeks were also a few (okay every day a few) trips planned. Not only did I introduce the game werewolves (yes heuuuj woehoeeee) to my new friends (I haven’t been the werewolf in all games!), I am also (well, almost) a professional pooler, I can put the amusement park ‘Lotte World’ of my bucketlist and the pub here is my second home. There are now many (we only have been there ones, so much is perhaps a bit exaggerated) farewell parties for Korean boys, because they have to work at the age of 21 for two years at the army (sometimes it really seems like they are 60 years lagging behind Europe). I also went to a 4D movie (okey now it sounds like Europe is 60 years lagging behind Korea) with my regular group consisting of three French people (Ludivine , Meava and Paul), a Swiss boy (Florian) (who is hilarious when he's drunk , when he still was hungry after some Turkish food, he just squirted his mouth full with chili sauce (HOOOOT)!!!), a German / Chinese girl (Cindy), two other Dutch girls (Anna and Manon) and Jelle and Danique, a Dutch couple also regularly come to join us (in the 4D movie they weren’t there by the way). After a big discussion about who had to sit next to me, because of the expected noise during the movie (WAAAAAAAAAAAAAAAAAH , you know my volume), it was so far (Anna lost, I was sitting next to her, poor girl). We went to see Captain America, an action movie (yes you read that right, I , Chrissy Selten , went to an action movie in the cinema). The movie itself was boring, but the 4D effects were great ( understatement, it was more like crazy- cool-super-awesome). It's like sitting in a rollercoaster, and if, for example someone in the movie get shot, well then you shoot yourself almost out of your seat. In addition, a splash of water sprayed in your face once in a while. So it was in one word: hilarious.

However, the highlight of these trips is probably still to come, because yesterday I booked two trips! The first is with Maeva, Ludivine, Paul and Florian in the beginning of May. For 5 days we go to visit two other big cities in South Koreal. The second trip is to THE PHILIPPINES! In the end of May I go to this paradise with Paulius , Micheal (who you don’t know yet), Manon , Paul and Florian. I am sooooooooooo excited!!

Now back to my 'normal' life in Seoul again. I still have to get used to the Korean (abnormal) habits. A few days ago a teacher asked me: "How many blind dates did you have in your life?" I replied laughing: "You're kidding right? Eh Zero." She looked at me like I was crazy and told me that I shouldn’t be ashamed to tell her the truth. After half an hour I managed to explain her it's not really normal to date with a stranger in The Netherlands. In here it is the trend and also the way to talk to a guy (with Korean guys talking is always a challenge, because boy-girl friendship doesn’t seem to exist). Now my buddy is going to help me with finding a blind date (HAHAHAHA). I feel that this is going to be hilarious.

Something else that for me is extremely funny (and very scary at the same time) is that couples often EXACTLY wear the same to outfit in here. And I do not mean, they both wear something white, but I mean that they are wearing EXACTLY the same. EXACTLY the same T – shirt, matched with EXACTLY the same pants and EXACTLY the same shoes. Oh and I almost forgot the absolute highlight: They both also wear EXACTLY the same hair accessory (where did it go wrong with these guys!).

I close this blog with a nice Korean fact. I always thought that Barbie is typically Dutch girl with her blonde hair, blue eyes, etc. So I was wondering, does the Korean Barbie have black hair and some smaller eyes. Well I can tell you, unfortunately, she just looks in here just the same as in Holland. Which I personally think is very strange, but good, who am I to say anything about it.

As you can read I still really like it in here. I totally don’t like to say that I officially passed the half of my Bali-Korea-and-now-also-Philippines-trip because It is waaaay to good in here. You will hear from me soon again!

XOXO

  • 12 April 2014 - 16:23

    De Buren:

    Hoi Chrissy,
    Goed om te horen dat alles prima gaat!
    En indedaad dat je al over de helft bent hebben we niet in de gaten, zo snel al.
    Geniet er maar van en tot je volgende verslag.

    Huub, Marian , Nikki en Tim

  • 13 April 2014 - 17:51

    Tante Marion ,OmeJohan En Jetske:

    Hoi Chrissy
    Sorry, Chrissy dat wij na jouw eerste reisverslag niet meer gereageerd hebben. Maar hebben wel al jouw reisverslagen gelezen en de foto's gezien. Wat beleef jij toch leuke, interessante en hilarische dingen en wat kun jij daar toch ontzettend leuk over schrijven. Ik weet inmiddels wat jou roeping is; schrijfster worden of is avonturierster (Indiana Selten) misschien iets meer voor jou? Nou je kunt in ieder geval alle kanten op. Fijn om te lezen dat het goed met je gaat.
    Groetjes Tante Marion en Ome Johan

    Hoi Chrissy,
    Fijn dat het goed met je gaat en gaaf dat jij naar de 4D bioscoop bent geweest. Daar wil ook ook wel naar toe. Is het daar warm en hoe laat is het nu? Ik heb een boekje gelezen over China en weet dat Zuid-Korea in de buurt van China ligt. Heb ik gezien in het boekje. Knap dat jij Engelse les geeft. Hoeveel kinderen zitten er bij jou in de klas?Ik heb inmiddels een nieuwe bril, waarvan je de pootjes kunt verwisselen. Leuk hè dan lijkt het net of ik veel brillen ben.
    Ik hoop dat jij het nog leuk hebt in Zuid Korea
    Groetjes Jetske

  • 13 April 2014 - 22:03

    Petra:

    Ha juffie,

    Keileuk om jouw avonturen te lezen, het ziet er hartstikke gezellig uit op de foto's.

    Geniet nog van de laatste maanden en succes met jouw leerling! Super!

    Groetjes, tante Petra

  • 14 April 2014 - 07:16

    Janinka:

    Wat een geweldig verhaal hier! Ik zit inmiddels alweer 2 weken in Nederland maar tlijkt alweer 3 maanden! In Bali waren er ook Chinese? stelletjes die dezelfde zwemkleding droegen de jongen een broek en meiske dezelfde bikini, om te gieren toch! Nou kind vermaak je nog goed!! Liefs xx

  • 14 April 2014 - 10:07

    Diniëtte:

    Wat maak je toch veel mee Chris, werkelijk geweldig.
    Vroeger wilde ik ook reizen, maar had de lef niet om alleen te gaan. Dus vroeg ik iedereen van mijn leeftijd wie er mee wilde. De enige was Fred, een zeer gezellige, iets wat eigenaardige en twijfelende jongen die nog niet uit de kast gekomen was. Hij vertelde dat zijn voorkeur niet uitging naar vrouwen, maar mannen. In dezelfde zin vertelde hij echter ook dat hij een oogje op mij had.....dit gaf me een zeer onbestemd gevoel.......
    Fred wilde graag met me meereizen, maar wel dat de eind bestemming Spanje was, omdat ze daar zoveel leuke mannen hebben. Ik heb Fred vriendelijk, doch zeer duidelijk kenbaar gemaakt niet met hem te gaan reizen....
    Apart zeg...dat stelletje het zelfde dragen, ik hoop niet dat het overwaait naar hier.. Evert heeft nou eenmaal niet het figuur voor jurkjes.
    Chris, geniet van de avonturen en dan kan ik genieten van al jouw verhalen. liefsXX

  • 14 April 2014 - 14:03

    Tante José:

    Ha Chris!
    Time flies.....
    Dat slaat heeeelemaaaaal op jou! Ga ze niet allemaal rare verhalen vertellen over Nederlands hè. Hoezo bestaan hier geen blind dates????
    En Diniëtte hoeft zich geen zorgen te maken, dezelfde setjes dat is pas na de 50. In een huwelijk ga je steeds meer op elkaar lijken... (Geldt overigens ook voor hond en baas.)
    Chris, geniet lekker verder!!!!
    groetjes,
    tante José

  • 14 April 2014 - 19:30

    Joep:

    Hoi Chrissy,

    Weer een leuk verslag en getuige de foto's, heb je het nog steeds prima naar de zin.
    Met nog een paar mooie tripjes voor de boeg, zul jij je tijd daar wel kunnen volmaken.
    Blijf genieten en tot de volgende keer,

    groeten Joep en Bep

  • 15 April 2014 - 13:32

    Ome Peter:

    Hey Chris ...
    We lezen het gelijk en inmiddels zijn we ook "on line". Super dat het je goed gaat.
    Mooie verhalen.
    Fijne maanden nog.
    Groet Ome Peter,tante Birgit,Joeri,Mario

  • 24 April 2014 - 23:14

    4e Lid Van Co2 The Bitches. :

    Hey gekke meid!!

    Ik heb ein-de-lijk even wat tijd voor je geweldige reisverslagen en foto's uitgetrokken. (Ik wilde er wel helemaal ontspannen bijzitten zodat ik er optimaal van kan genieten!)
    Na me geïnstalleerd te hebben met een bakkie chips, drankoe en ontspannen muziekje heb ik je gegoogled.
    Dokter google wist all raad met: 'Chrissy waar ben jij'. Popiejopie!!!

    Nou, waar jij bent klinkt dus helemaal te gek! Al vind ik het iedere keer weer opnieuw super stoer dat je deze verre reis hebt gemaakt en er zo veel plezier in hebt!
    Nu ik een hele avond de tijd had, heb ik al je reisverslagen (ook het vertrek naar Frankrijk ;)) opnieuw gelezen en je foto's bekeken. Met heel veel plezier. Met regelmatige glimlachjes. En soms zelfs met hard-op-lachs!

    Heerlijk hoe je schrijft, en zeker het sarcasme waarmee je je avonturen typt. Haha ik hoor het je allemaal zeggen. Nee nee, niet uit het oog uit het hart!! :) Het allermeest stond ik er nog versteld van dat je nu Engels bijles geeft. Haha ik herinner me de lessen van (ik ben zijn lastige naam kwijt) docent Engels nog prima in ons gezamenlijke jaar van communicatie. Wellicht dat het dan met mijn Engels ook nog ooit goed komt ;) In ieder geval heel erg fijn dat je een bijbaantje hebt kunnen vinden, zodat je nog lekker veel kunt brassen en avonturen kunt beleven!! En knap dat je je blog nu zelfs ook in het engels schrijft, misschien een goede oefening voor mij om eerst die te lezen en daarna de Nederlandse als check of ik het begrepen heb ;)

    Nou maatje, mijn drankje is op en mijn bakkie chips is leeg. Bedtijd hiero! Geniet er nog van. Heel erg fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en een goed teken dat je typt dat het nog 'maar' 3 maanden zijn. Ze zullen inderdaad zo omvliegen. Ik ben in ieder geval blij als je weer terug bent en ons kwartet met de Lisanne's weer herenigd is. Al duurt dat nog 3 + 2 maanden ... AVONTURIER!!!

    P.S. ik moet nog een domme confession doen. Deze doe ik zometeen via de whats app.
    P.P.S Je hangt uitvergroot op mijn muur met onze foto bovenaan in de alpen, rememberrr ? :D

    Als je terug bent, plannen we weer iets leuks! Dus ik heb nog eventjes tijd om iets te bedenken ..... !! :P

    ENJOY !! XXXXXX





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

chrissy

Voor twee maanden heb ik animatiewerk gedaan in Frankrijk. Hier heb ik een blog bijgehouden (lees geprobeerd bij te houden). Nu ben ik inmiddels in Bali (mijn blogs naam is zoooo toepasselijk) en daarna vervolgt mijn reis naar Seoul, Zuid Korea. Enjoy!

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 2752
Totaal aantal bezoekers 32820

Voorgaande reizen:

25 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: